maandag 1 juni 2026

Quilt werk

 

Zoals vorige week al aangegeven deze week
 weer quiltwerk.

Hoe staat het met de mrs. Billings.
Langzaam aan kan ik steeds vaker de laatste ... zeggen.

Zo werden de laatste hexagon punten getekend 
en gemaakt.




en werd de derde hexagon rand aan elkaar gezet.


deze week tijd maken voor de laatste.

Omdat deze quilt al  richting affo gaat (ahum)
mag ik ook wat werken aan de Midnight garden van 
Brigitte Giblin.


EPP is een fijn werkje voor op een bee of verjaardag.
Afgelopen woensdag kon ik er op een verjaardag flink 
wat kartonnetjes omrijgen.
En in het weekend was er open atelier route
en DH had het atelier open voor zijn keramiek.


en had ik tijd om te werken aan de trellis randen.


De eerste hoek is klaar.



Als het warm is en er komen steeds maar vreemde mensen
kijken dan is een tukkie in de armen van het baasje 
het fijnste wat er is.


Aliums vind ik prachtige planten en
ik ben ook zeer blij met dit exemplaar.

Donderdag gingen Wilma, Lida en ik op pad 
naar Lochem om bij Margreet Otto
op zoek te gaan naar stof voor onze 
Tile Tripping quilt van Margaret Samson George.
We zijn alle 3 goed geslaagd en 
het was weer een gezellig dagje uit.



Dit wordt mijn kleuren palet.
De grote lap stof is een backing voor de Vision quilt van 
Anna Maria (Horner) Perry.


En dit is de Kiftsgate zoals vandaag 1-6 gefotografeerd.
in volle bloei.
En het ruikt zalig en de bijen zijn er dol op.

Fijne quiltweek.







maandag 25 mei 2026

Kunst kijken en luisteren

 

Afgelopen week stond in het teken van kunst.
Textielkunst, opera en beeldende kunst.

Gisterenochtend bezocht ik de tentoonstelling
 Metamorfosen in het Rijksmuseum Amsterdam.
Deze tentoonstelling was gebaseerd op een
gedicht van Ovidius (Griekse dichter 43 v.Chr.- 17n.Chr)
Nu ben ik niet klassiek geschoold maar het Rijks gaf 
een duidelijke uitleg bij de diverse verbeeldingen.
Ik vond het fantastisch om zo naar schilderijen en beelden
te kunnen kijken.
Het mooiste werk voor mij was het schilderij van Narcissus
geschilderd door Caravaggio.


Ontroerend hoe verbeeld wordt dat een jongeman verliefd wordt
 op zijn eigen weerspiegeling in het water.

En dit is een geweven tapijt met hetzelfde thema ook
 als zo prachtig gemaakt.


Een mooi beeld van Rodin over de schepping van de mens
geboren uit chaos en vorm gekregen uit klei.


Er worden diverse thema's besproken in het gedicht.
o.a. Jaloezie.
Medusa die te mooi was naar Athena's zin en 
daarom haar mooie haren in slangen liet veranderen.
Medusa werd vervolgens ook nog verkracht door Poseidon
 en vervolgens onthoofd
 omdat zij als schuldige werd beticht.


En een moderne interpretatie, een video.
dus de slangen bewogen over het gezicht heen.


En zo werden er nog meer thema's behandeld.
Persoonlijk vond ik het een zeer mooie tentoonstelling met oude en nieuwe kunst.

Zaterdagavond was ik samen met Henriet naar
Celine Janssen - sopraan, een leuke gezellige avond.
Celine liet ons genieten van zang; opera en levensliederen.
Ze heeft een schitterende stem.


Was interactief met de zaal. 
Ze kreeg terecht veel applaus tussendoor en 
er viel veel te lachen.
Superavond.

Heel andere kunst werd tijdens het 
Textielfestival in Amersfoort getoond.
Samen met Marjan liepen we door de stad.
Dat alleen is al geweldig leuk.

Bekeken werden natuurlijk de Red Dress.





Afrikaanse kunst.

schilderij op wollen ondergrond.



Zeer natuurgetrouw weer gegeven.


Alma Thomas, geprint op wollen ondergrond.
(Beiden te zien in Muurhuizen)


We hadden een leuk gesprek met een Robin Bekkers die kleden maakt
door middel van tuften. 444Tufting, Muurhuizen 


Ook op Muurhuizen was 't Gasthuys
daar waren schilderijen van wol geëxposeerd. 

en om de ruimte te vullen, is er 
koffievisite van wol neergezet. 


In het Mondriaanhuis was een tentoonstelling van geweven stoffen
door Theo Rooden      


en Irene Companjen.



We hebben zoveel ook niet gezien.
Als het volgend jaar weer is, kun je makkelijk twee dagen vullen.

Er werd ook heerlijk geluncht in de tuin van
Crêperie Juffrouw Jacoba.
We namen beiden een galette geitenkaas.
Smullen.





En zelf ook nog bij de Red Dress

Het quilten komt volgende keer wel weer.

Fijne quiltweek.

maandag 18 mei 2026

Quilten en museumbezoek

 
De quiltweek begon op dinsdag met de 
2 wekelijkse Abcouder bee.
We zijn met ongeveer 11 dames die al jaren
op de dinsdagochtend bijelkaar komen om
te quilten.
Er was weer een quilt af.


en een quilt in wording


Gezamenlijk wordt er regelmatig een quilt gedubbeld.

Woensdag 13 ging ik met Wilma naar Juud waar 
we met ons 3e naar Zutphen togen.
Jenny Bear uit Australië kwam voor een
show and tell en we kregen rood/witte lapjes en 
een patroon van een blok van
een antieke quilt uit de collectie van Petra.



een quilt in wording




Mijn rood-witte blok aan het eind van de middag.
Wilma en sloten deze gezellige dag af met 
een heerlijke pannenkoek.



Vrijdag 15 had ik afspraak ik Utrecht.
Lekker met de trein erheen wel zo makkelijk.
We gingen eerst koffiedrinken bij
de Winkel van Sinkel.
 Een mooie horeca zaak.



helaas niet heel scherp maar het rijmpje is bekend


Als je langs de grachten loopt, is het leuk om te zien
hoe de horeca bevoorraad wordt en 
hoe b.v. afval opgehaald wordt door vrachtschuiten.
Slim daardoor staan de grachten niet steeds dicht met vrachtwagens.


Na de koffie wandelden we door de binnenstad naar de 
Waterstraat. Vlakbij staat het standbeeld van 
Anton Geesink. 
In deze wijk is Anton geboren.


Het Volksbuurtmuseum is een mooi
klein en educatief museum over hoe er in de diverse
arme wijken van Utrecht geleefd werd.




Op de muur binnen een tijdslijn over de ontwikkeling van Utrecht en dan
met name de buurt wijk C waar het museum ook gevestigd is. 
Het leukste vond ik toch wel de diverse films die 
een mooi beeld geven hoe er in de krottenwijken geleefd werd 
en hoe deze wijken door sloop en herbouw en niet te vergeten
de heropvoeding van gezinnen gepoogd werd de mensen uit de armoede te halen. 


Hier wordt geprobeerd een beeld te geven van een 1 kamer woning
waarin rustig 6 tot 8 personen moesten huizen.
(geen water, elektra of toilet)
Er werd eigenlijk meer op straat geleefd.


Rug kist (mars) van een marskramer die hiermee langs boerderijen en huizen ging.


display van een huiswinkeltje

meisjes leerden borduren

de bekende aap, noot, mies leesplank

 de schoolplaten

Er was voor mij toch nog wel e.a. bekend uit mijn oude school
voordat ik naar een nieuw gebouw ging.
Daarmee verdwenen de tafels met inktpotten en de schoolplaten.

Het was leuk om rond te lopen. Er waren
kinderen maar ook pubers die met verbazing mar interesse rondliepen.

Verder heb ik deze week aan de Billings gewerkt 
en kon ik de verleiding niet weerstaan om
aan de Primrose Hill te werken.


(alles ligt nog los, tot ik zeker weet dat deze keuze het gaat worden).

Fijne quiltweek.